кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри теорії та філософії права Навчально-наукового Інституту права та психології
Національного університету «Львівська політехніка»
© Ярмол Лілія, 2017
Свобода вираження релігійних поглядів людини, зокрема представниками новітніх релігійних рухів у нашій державі регламентується Конституцією України, яка проголошує право кожного на свободу світогляду і віросповідання (ст. 35),та Законом України «Про свободу совісті та релігійні організації» від 23.04.1991 р. У низці інших нормативно-правових актів України визначені юридичні засоби реалізації, охорони і захисту цієї свободи. Крім того, згідно зі ст.9 Конституції України, частиною національного законодавства України є чинні міжнародні договори, в яких також закріплена свобода вираження релігійних поглядів(згода на їх обов’язковість надана Верховною Радою України). Це, насамперед Міжнародний пакт про громадянські і політичні права (ООН, 1966 р.) (ст.18) та Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод (Рада Європи, 1950 р.) (ст.9). Зазачені міжнародні документи не містять переліку релігійних організацій, у тому числі новітніх.
У Законі України «Про свободу совісті та релігійні організації» проголошений важливий принцип – «усі релігії, віросповідання та релігійні організації є рівними перед законом. Надання будь-яких переваг або встановлення обмежень однієї релігії, віросповідання чи релігійної організації щодо інших не допускається» (ч. 4 ст. 5). У Конституції України цей принцип не відображений.
Релігійними організаціями в Україні є релігійні громади, управління і центри, монастирі, релігійні братства, місіонерські товариства (місії), духовні навчальні заклади, а також об'єднання зазначених релігійних організацій. Представницькими органами релігійних об'єднаньє їхні центри (управління) (ч.2 ст. 7 Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації»).
Ні Конституція України, ні Закон України «Про свободу совісті та релігійні організації» не передбачають поділу релігійних організацій на традиційні або нетрадиційні, новітні, визнані або невизнані тощо, не називають жодних релігій.
При цьому у низці нормативно-правових актів та інших документів України міститься вказівка певних видів релігійних організацій, угруповань. Так, у Законі України «Про охорону дитинства» від 26 квітня 2001 року зазначається, що держава здійснює захист дитини від залучення її до екстремістських релігійних психокультових угруповань та течій (ч. 2 ст. 10)[1].
У документі «Заходи щодо нейтралізації діяльності деструктивних тоталітарних культів, мінімізації їх негативного впливу на суспільство» № 191/96 (затверджених 03.01.1997 р. Віцепрем’єр-міністром України І.Курасом) [2] закріплені такі положення: здійснювати реєстрацію статутів громад нетрадиційних релігій лише після вивчення їх реальної культової практики на підставі відповідної правової, релігієзнавчої, а за потреби – і медико-психологічної експертизи (п. 1);орієнтувати керівників друкованих та електронних засобів масової інформації на ознайомлення громадськості з діяльністю деструктивних культових організацій та негативними соціальними наслідками їх діяльності (п. 4);проводити широку просвітницьку роботу серед населення, особливо молоді та дітей, з метою ознайомлення їх зі справжньою природою деструктивних тоталітарних культів та негативними наслідками їх діяльності для здоров'я – і морального і фізичного – людей (п. 5).
Щоб забезпечити виконання зазначених «Заходів» Кабінету Міністрів України, Голова Львівської облдержадміністрації прийняв розпорядження «Про план реалізації Заходів Кабінету Міністрів України щодо нейтралізації діяльності деструктивних тоталітарних культів» від 30.01. 1997 р. № 53.Згідно з ним, було затверджено склад консультативної групи, в завдання якої входило вивчення негативного впливу деструктивних тоталітарних культів на населення області та підготовка необхідних змін до чинного законодавства України.
Зазначені підзаконні нормативно-правові акти суперечать законодавчим актам України, які не передбачають діяльності традиційних чи нетрадиційних релігійних організацій, а особливо деструктивних, тоталітарних культів. На законодавчому рівні України не окреслено також поняття, видів екстремістських релігійних психокультових угруповань та течій. На відміну від України, Російська Федерація прийняла Федеральний Закон «Про протидію екстремістській діяльності» (від 25. 07. 2002 р.)[3], котрий однак викликає занепокоєння в правозахисників, міжнародних інституцій[4].
У даному контексті варто зауважити, що згадка про якусь релігію чи релігійну організацію у нормативно-правових актах, документах держав та поділ перших на певні види не свідчать про порушення принципу їх рівності.
Згідно з Наказом Міністерства культури України «Про річну статистичну звітність з питань державно-конфесійних відносин в Україні за 2015 рік (релігійні організації)» від 31.03. 2016 р., № 184 затверджено «Звіт про мережу церков і релігійних організацій в Україні станом на 1 січня 2016 року» (Форма №1)[5], в якому наведені статистичні дані про нові релігійні організації України, їх назви та види. Так, станом на 1 січня 2016 р. в Україні діяло 35 709 релігійних організацій, з них 407 нових (що становить 1,1% від загальної кількості релігійних інституцій). У зазначеному документі зафіксовані такі нові релігійні організації України: |
(діють в 5 областях України та в м. Києві);
Отже, згідно з наведеними статистичними даними, станом на 1 січня 2016 р. серед нових релігійних організацій України незареєстрованими є 53. Найменша кількість нових релігійних організацій діє в Західній Україні.
Необхідно зазначити, що в Україні повідомляти державні органи про створення релігійних громад не обов’язково (ч.3 ст. 8 Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації»).
На нашу думку, таке інформування повинно бути обов’язковим, оскільки, воно не є втручанням у внутрішні справи релігійної організації. До того ж, держава повинна мати відомості про створення релігійних громад, щоб контролювати їх діяльність згідно з чинними законами. Якщо така громада діє в межах законодавства, вона не має підстав боятися повідомляти про своє створення відповідні державні органи.
Згідно з ч. 1 ст.14 Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації» для реєстрації статуту (положення) релігійної громади громадяни в кількості не менше десяти чоловік, які утворили її і досягли 18-річного віку, подають заяву та статут (положення) на реєстрацію до місцевих органів виконавчої влади.
На нашу думку, при реєстрації релігійної громади варто збільшити мінімальну кількість засновників (скажімо, до 25 осіб);розширити перелік поданих відомостей, зокрема надати також протокол загальних зборів релігійної громади, список громадян, що її утворили, відомості про склад органів управління, копії статуту (положення) релігійного управління (центру), якщо він розташований за межами України; дані про основи віровчення, про ставлення релігійної громади до сім’ї і шлюбу, освіти, здоров’я її послідовників, про обмеження для членів і служителів організації щодо їхніх прав та обов’язків.
Законом України «Про свободу совісті та релігійні організації»також передбачено, що за необхідності орган, який здійснює реєстрацію статутів (положень) релігійних організацій, може зажадати висновок місцевої державної адміністрації, виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, а також спеціалістів (ч. 4 ст. 14). У ст. 30 зазначеного Закону України закріплено, що центральний орган виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері релігії забезпечує релігієзнавчу експертизу за участю представників релігійних організацій та відповідних спеціалістів. При цьому випадки її призначення та порядок проведення на даний час юридично не регламентовані. В Інформаційному звіті Державного комітету України у справах релігій за 1998 р. «Про стан та тенденції розвитку релігійної ситуації, державно-церковних відносин в Україні» зазначається, що Кабінет Міністрів України створив Державну релігієзнавчу експертну раду, завдання якої полягає в експертизі віросповідної доктрини неорухів та вивченні їх практики. Отже, для забезпечення її діяльності необхідно розробити й затвердити урядовою постановою окреме «Положення про підстави і порядок проведення державної релігієзнавчої експертизи».
center.ru/misuse/publications/2012/07/d24899