БЮРО КИЄВО-ГАЛИЦЬКОГО ВЕРХОВНОГО АРХИЄПИСКОПСТВА УГКЦ

У СПРАВАХ НОВІТНІХ РЕЛІГІЙНИХ РУХІВ І СЕКТ

Стратегія спілкування

 Контактуючи з близькою особою, необхідно дати їй відчути з вашого боку розуміння і сприйняття. Мова не йде про прийняття вірувань, які вона проповідує, або поведінки, яка є наслідком психоманіпуляції, а про прийняття її як людини, яка для вас дуже важлива. Абсолютно не треба вести боротьбу аргументами проти доктрини групи, бо це приведе лише до сварки. Член секти всю негативну інформацію щодо групи буде сприймати як атаку на власну особу.

Створення команди

Черговим важливим кроком є створення команди людей, які хотіли би допомогти вивести близьку особу з деструктивної групи. До команди повинні належати: найближча родина особи, хтось, кому член секти довіряє, хто користується його повагою, хто є його ровесником або має з ним спільні інтереси. Треба звернути увагу, щоби це були люди варті довіри, котрі погодилися би не виявляти своїх намірів, поки особа знаходиться під впливом секти. Звертаючись із проханням про співпрацю, не треба їх лякати, кажучи, що близька особа належить до секти і чи не хотіли би вони допомогти вивести її з тої групи. Спочатку треба запитати, чи вони самі не зауважили якоїсь тривожної поведінки близької особи. Треба шукати людей, з якими член секти дружив ще до вступу до деструктивної групи, навіть якщо вони не розмовляли багато років.

Які основні характерні риси „передкультового я” близької вам особи?

Треба подумати про стосунки, які зв’язували члена деструктивної групи з різними людьми: з дідусем і бабусею, з тітками, дядьками, двоюрідними братами й сестрами, друзями, хто з родини був найближчою особою для члена секти. Згадайте також місця, де ви часто бували або спільно проводили час. Може, це якась околиця, яка має для цієї особи особливе значення. Пригадайте, чим близька особа цікавилася. Подумайте, які в неї були сильні та слабкі сторони. Які в неї були цілі в житті. Чи були в неї друзі. Чи легко вона встановлювала контакти з іншими людьми.

Викликання справжньої ідентичності

Хоча метою виховання доктриною є придушення і знищення справжньої (автентичної) ідентичності, ця мета ніколи не буває досягнута повністю. Бо в людині є надто багато позитивних спогадів і досвіду, котрі неможливо стерти з пам’яті. Правда й те, що секта намагається їх із пам’яті стерти.

Будівництво мостів у життя поза сектою

Є багато способів, щоби нагадати близькій людині, що поза групою в неї колись було добре життя. Напр., через:

  • розглядання фотографій, перегляд фільмів або відеокасет
  • готування улюблених страв або посилання їй домашньої випічки, тортів або інших продуктів
  • спільне проведення часу в улюбленому ресторані, що викличе позитивні спогади з минулого
  • заохочення зробити те, що колись було для неї приємне – боулінг, спортивні заходи, риболовля. Шукайте нагоду якнайчастіше викликати справжнє „я”. Згадуйте про унікальні випадки з минулого, ще до вступу до групи. Пам’ятайте, що існує така частка особистості близької вам людини, яка не хоче залишатися в секті, прагне правдивої любові, чесності, хоче розвиватися.

Заохочування близької особи до роздумів над подіями з минулого і над тим, що може статися в майбутньому

Член секти переважно зосереджується на поточних завданнях або планах на майбутнє. Спогади з часів до вступу у групу – особливо тих, котрі стосуються щасливих подій дитинства – відправляються в небуття або фальсифікуються. Тому розповідання сімейних історій, співання дитячих пісеньок, готування добре відомих страв, перегляд старих фотографій може звільнити справжню ідентичність близької особи.

Довідайся, що привернуло кохану людину до секти

Найкраще попроси її, щоб вона детально описала все крок за кроком від моменту, коли вперше почула про існування групи, і до моменту, коли в неї вступила. Спробуй запитати:

  • Що спричинилося до того, що ти вперше звернув увагу на групу і поставився до неї серйозно? Що ти тоді відчував і про що думав? Чого очікував?
  • Чому ти в групі досі?

Питаючись, зверни увагу, які потреби близької особи могла задовольнити група. Не намагайся засипати її питаннями, вони можуть викликати захисну реакцію. Краще задавай питання поступово і не наполегливо. Задаючи питання, засівай зерно сумніву.

Проявіть інтерес до культової ідентичності

Добрим способом покращити контакти та викликати довіру є встановлення діалогу з культовою ідентичністю особи. Коли він чи вона вам скаже: „Досі не можу повірити, що займаюся такими дивними речами”, можете сказати: „Наведи мені приклад чогось такого, що було справді для тебе дуже важливе цього тижня. Опиши мені детально. Мені хочеться це знати”. Прохання навести добрі чи погані приклади дуже важливі для збору інформації. Ваш близький може сказати: „Під час медитації я справді пережив щось глибоке”. В такому випадку ви можете попросити: „Розкажи мені про це більше. Які почуття ти відчував? Чи колись раніше ти відчував щось подібне?” Такі питання можуть допомогти членові секти встановити контакт з минулим. Якщо близька вам особа відповість: „Коли мені було п’ятнадцять років і ми разом ходили на гору Ґевонт”, то це означає, що ви викликали її справжню ідентичність. Це дуже важливий крок. Збираючи інформацію, ви допомагаєте членові секти контактувати з реальністю.

Відповідні питання до близької особи

Пам’ятайте, що не треба спішити, й запасіться терпінням в очікуванні на відповідь. Варто поступово отримати інформацію на наступні питання:

  • Які погані й добрі сторони групи й того, що він є її членом?
  • Хто твій найближчий друг? Розкажи мені про нього.
  • Яку роботу ти виконуєш? Що можеш про неї сказати? В чому вона полягає?
  • Що ти вивчаєш?
  • Чи були в тебе якісь цікаві переживання, події? Розкажи про них?
  • Чи ти подорожуєш? Куди?
  • Який у тебе розклад дня?
  • Коли ти встаєш?
  • Коли переважно ти лягаєш спати?
  • Де ти спиш? У ліжку чи на підлозі? Чи можеш оберігати приватне життя?
  • Коли тобі найкраще дзвонити?

Якщо отримуєш розпливчасті, ухильні відповіді типу „не знаю”, працюй над тим, щоби завоювати взаємну довіру і взаєморозуміння.

Проси наводити приклади та розкривати деталі

Якщо близька тобі людина говорить:

  • „Постійно відчуваю духовні переживання”, скажи: „Чи можеш навести якийсь приклад? Що ти відчувала сьогодні?”
  • Питання, які полегшують оцінювання реальності
  • Що ти думаєш про людей, які не є членами групи?
  • Що думаєш про своїх батьків, сім’ю, старих друзів?
  • Що думаєш про людей, які вийшли з групи?

Переконаність у приналежності до грона обраних людей і почуття реальності

Під час індоктринації (пропаганди доктрини) членам секти втовкмачують, що зовнішній світ ворожий, повний ненависті та небезпеки. Поступай так, щоби дати близькій людині зрозуміти, що люди з-поза групи добрі і здатні до любові.

Постарайся використати приклади, які заперечують його слова

Якщо говорить:

  • „Мій провідник Пророк, його передбачення завжди збуваються”, спитай: „Ти хочеш сказати, що якби ми перевірили всі його пророцтва, то не знайшли би жодного помилкового?”
  • „Я знаю, що наша спільнота поступає згідно з волею Бога, це можна «бачити по плодах» – у швидкому темпі нашого духовного розвитку”, спитай: „чи я правильно розумію, що якби ти довідався про існування групи, яка ще швидше зростає духовно, ти би визнав, що згідно з волею Бога мусиш долучитися власне до неї?”

Перевірка достовірності тверджень групи

Секти люблять приписувати виняткове значення своїй доктрині, посилаючись на надзвичайні таланти і лідерські якості провідників. „Тільки ми знаємо правду! Найбільший Месія серед нас”. З успіхом можна в такому випадку відповісти, що сотні й тисячі людей видають себе за месій. Викриття внутрішніх суперечностей дуже важливе. Конфронтація між діями групи та її ідеологічними установками часто виявляє розбіжності. Але це треба робити дуже обережно, коли близька особа вже буде мати до вас довіру.

Стримування втечі думок

Гальмування мислення використовується при культовій ідентичності з метою не допустити до свідомості існування будь-якої думки, повідомлення чи інформації, яка піддає сумніву доктрину групи або її провідника. Воно проявляється через, напр., спів мантрів, молиту, „говоріння мовами” або уявлення собі чогось іншого під час розмови, яка підриває доктрину секти. Це безпосередня реакція на всі зауваження, які сприймаються як негативні. Члени деструктивної групи запрограмовані так, щоби блокувати таку форму спілкування. Спроба зав’язати розмову із членом секти, який використовує техніку гальмування мислення, може стати для вас гнітючим пережиттям. Отже, треба зважувати кожне висловлювання, що критикує провідника, групу або її доктрину. У випадку, якщо у близької вам особи проявляється котрась із вищенаведених форм поведінки, треба або різко перервати розмову, або раптово плеснути перед очима члена секти, щоби вивести його з такого стану.

Участь у діяльності секти

Не треба брати участь у зустрічах секти. Якщо член секти тебе запрошує, можна чемно подякувати. Найважливішими є взаєморозуміння та довіра, а не суперечки і доведення власної правоти.

Не треба брати участі у зустрічах, на яких проводиться пропаганда доктрини (індоктринація). Це надто ризиковано. Треба усвідомлювати, що під час розмов із близькою особою на тему групи чи доктрини вона захоче вас завербувати. Треба чітко, але чемно заявити, що не хочете, щоб вас вербували.

Іван Павло ІІ

«…лише свобода, яка підпорядковується Правді, приводить людську особу до її правдивого добра. Добром особи є перебувати в правді та чинити правду»

(Енцикліка «Сяйво Істини» 84)

 

Андрей Шептицький

«Час воєнний утруднює людині кермуватися вказівками тверезого, ясного розуму, освіченого вірою. Верх беруть почування, вразливість, пристрасть, а з того нерозважні кроки, шкідливі не тільки для одиниці, але і для загалу, для цілої родини, громади й народу. Ця небезпека в положенню так особливо труднім, в якім находиться наш народ, стається прямо грізна»

(Пастирське послання до духовенства про обов'язок перестерігати вірних перед намовами провокаторів та агітаторів)
01.09.1939 р.

Якір

У ранньохристиянському мистецтві якір був символом надії. Згідно з Апостолом Павлом, надія «…для душі є ніби якір, безпечний і міцний...» (Євр. 6:18-19). Якір ототожнюється з Ісусом Христом і хрестом, а також святим Климентієм, папою Римським (мученицька смерть – прив’язаний до якоря та кинутий у море) і святим Миколою (покровителем моряків). Якір, увінчаний хрестом, став символом головної християнської ідеї – Надії на порятунок.

Copyright © 2022 All Rights Reserved.