БЮРО КИЄВО-ГАЛИЦЬКОГО ВЕРХОВНОГО АРХИЄПИСКОПСТВА УГКЦ

У СПРАВАХ НОВІТНІХ РЕЛІГІЙНИХ РУХІВ І СЕКТ

Іван Павло ІІ

«…лише свобода, яка підпорядковується Правді, приводить людську особу до її правдивого добра. Добром особи є перебувати в правді та чинити правду»

(Енцикліка «Сяйво Істини» 84)

 

Андрей Шептицький

«Час воєнний утруднює людині кермуватися вказівками тверезого, ясного розуму, освіченого вірою. Верх беруть почування, вразливість, пристрасть, а з того нерозважні кроки, шкідливі не тільки для одиниці, але і для загалу, для цілої родини, громади й народу. Ця небезпека в положенню так особливо труднім, в якім находиться наш народ, стається прямо грізна»

(Пастирське послання до духовенства про обов'язок перестерігати вірних перед намовами провокаторів та агітаторів)
01.09.1939 р.

Якір

У ранньохристиянському мистецтві якір був символом надії. Згідно з Апостолом Павлом, надія «…для душі є ніби якір, безпечний і міцний...» (Євр. 6:18-19). Якір ототожнюється з Ісусом Христом і хрестом, а також святим Климентієм, папою Римським (мученицька смерть – прив’язаний до якоря та кинутий у море) і святим Миколою (покровителем моряків). Якір, увінчаний хрестом, став символом головної християнської ідеї – Надії на порятунок.

Основні фактори, що сприяють появі сект


Розвиток демократичних суспільств, особливо в західному світі, зумовив пошанування і гарантування прав людини, в тому числі й свободи совісті та віросповідання. Свобода слова і зібрань є одними з фундаментальних прав людини.  Але, знаючи слабкість людської природи, важко уявити собі свободу без зловживань. Якоюсь мірою секти є ціною, яку ми платимо за демократію, бо саме пошана до прав людини є гарантією їхнього існування. А з другого боку, демократичні суспільства мають також право на захист від агресивних тоталітарних сект, які є загрозою для суспільства і здоров’я та життя людей.

Гарантування релігійної свободи людини є однією з причин широкого розповсюдження сект у світі.

Існує ще чимало інших причин:

  1. Надмір різної інформації для людини в сучасному світі. Людина втрачає цілісне бачення світу і своє місце в ньому. Наука, яка стала найвищим авторитетом для сучасного світу, не може дати відповіді на фундаментальні питання про сенс життя людини. Людина в оточенні великої кількості людей сучасного мегаполісу і в постійному контактуванні з десятками співрозмовників через телефон та інтернет, як не парадоксально, є самотньою. Тому вона підсвідомо прагне задовольнити фундаментальні потреби людської особистості – потреби спільноти, потреби бачення цілісної картини світу і свого місця в ньому та сенсу свого буття. Якщо людина не знаходить дороги до Церкви, де можна знайти допомогу у вирішенні її проблеми, то приходить до секти – псевдорелігійної організації, в якій є свої пропозиції «правдивого» бачення світу, своє розуміння значення сенсу людського життя і пропозиції бути в спільноті.
  2. Заміна традиційних релігій «опіумом для мас» масовою поп-культурою з її божками – диск-жокеями, героями фільмів, популярними співаками, спортсменами і тощо. Після емоційних піднесень і екзальтацій приходить розчарування, душевна пустка і депресія. І тоді пропозиції сект, що обіцяють дати людині розраду, заспокоєння «справжню радість і душевний мир» стають дуже привабливими.
  3. Розпад традиційних зв’язків в родині – базовій структурі суспільства. Батьки більшість часу проводять на роботі. Статистичні дані говорять, що на спілкування між собою члени сучасної європейської родини тратять приблизно 7 хвилин в день. Тому в секті люди шукають те, чого не дала сім’я: батька – захисника, сильного авторитетом, спільноти добрих співчутливих людей, спокою, захисту, безпеки.
  4. Деякі люди потрапляють до секти під час життєвих криз, втрати рідних, під час поразок і невдач в особистому і сімейному житті, в бідності тощо. Секти на початку дають їм розраду, допомогу і підтримку, в тому числі і матеріальну. Для затягування в секту вербувальники використовують слабкості людини, нахили до зла і до добра, духовні та емоційні потреби.

 Секти діють на кількох різних площинах людської особистості

- духовній: особам які шукають сенсу життя, цікавиться життям після смерті тіла, прагнуть задовольнити свої духовні потреби і не знаходить цього у Церкві,  розчаровується в окремих представниках духовенства, секти пропонують відповіді на всі запитання і запрошення у спільноту, де всі є однодумцями і духовною родиною, разом йдуть «дорогою спасіння», і де людина знайде розуміння та підтримку. Людина не помічає психоманіпуляційного впливу і поступово стає  духовним в’язнем групи та її лідера.

- економічній: для людей, які мають фінансові проблеми, борги; або тих, хто хоче швидко розбагатіти. Їм агенти сект пропонують «безпрограшний» варіант, стати багатим і заможним в обмін на «невеликі» грошові внески чи виконання певних завдань. Не підозрюючи, що їх обманюють і експлуатують, люди потрапляють у все більшу матеріальну залежність, а замість власного збагачення збільшують прибутки верхівки піраміди..

- на площині здоров’я: для людей, які розчарувалися в медицині і шукають швидких нетрадиційних способів одужання. Їм секти пропонують «надійні» способи оздоровлення, часто за допомогою екстрасенсорики, магії, «космічних енергій», окультних практик. Наслідками цього може стати опанування людини демонами та психічні розлади.

( Дошкульні ін-Секти. Клюз Г. Згубні ілюзії. Ред. Заблудовска Й. Домініканський Центр Інформації про Новітні Релігійні Рухи та Секти. Осередок у Гданську)

Copyright © 2019. All Rights Reserved.